Slovník k adaptačním kurzům

Přečtěte si stručný slovníček pojmů, se kterými se můžete setkat na našich adaptačních kurzech - buďte připraveni a rozšiřte své znalosti!

Vysvětlení pojmů:

AK = adaptační kurz


Co je to Adaptační kurz?
Vycházíme-li ze samotného kořene slova, pak je adaptací myšlen obecný proces přizpůsobení se něčemu. Adaptací sociální pak máme na mysli přizpůsobení se člověka novým sociálním podmínkám (např. adaptace při přechodu z jednoho stupně školy na druhý). Sociologický slovník nám pak pojem adaptace objasňuje tak, že se jedná o proces začleňování jedince do struktury sociálních vztahů ve skupině.
Skrze AK je umožněno studentům a třídnímu učiteli rychleji se zorientovat ve skupině a vytvořit sociální vazby. Urychluje se adaptace studentů zejména prvních ročníků na nové prostředí. AK se také podílí na co nejrychlejším zapojení studentů do života školy, na navození pozitivní atmosféry, tvůrčí spolupráce, tolerance a vzájemné úcty ve skupině. Pomáhá také vytvořit novou kvalitu vztahu mezi studentem, učitelem a jeho rodiči.


Skladba a pořadí aktivit
Adaptační kurzy jsou specifické nepsaným zákonem určujícím pořadí a charakter aktivit. Předkládáme vám naši skladbu a řazení aktivit. Proč? Protože ji používáme na základě dosavadních zkušeností a výborných zpětných vazeb od pedagogů i žáků. Zkrátka se nám tato skladba a toto pořadí velmi osvědčily. Toto pořadí vychází z teorií dynamiky skupiny i dynamiky tvorby animačního programu, specifik věkové kategorie mládeže a definicí jednotlivých podskupin her, včetně jejich vazby na poznatky psy a ped. My používáme a doporučujeme toto řazení, které se nám osvědčilo jako nejvhodnější:
1. Seznamovací hry
2. Icebreakery
3. Dotykové hry
4. Týmové aktivity
5. Dramatické hry
6. Aktivity pro rozvoj důvěry
7. Zpětná reflexe
8. Kdykoliv zařaditelné jsou pak aktivity pohybové, na uvolnění či pro zábavu.


Jednotlivé aktivity - popis

Pod pojmem seznamovací hry se ukrývají konkrétněji aktivity a cvičení zaměřené na jména a základní údaje o účastnících (jméno, bydliště, věk, vzhled…). U seznamovacích her je nutná účast všech členů třídy včetně pedagoga, dáváme především pozor na usměrnění jejich délky. Obvykle jsou založeny na sdělování základních údajů a jednoduchých pohybech, po delší době ztrácejí účastníci koncentraci a dynamika aktivit upadá.


V doslovném překladu jsou icebreakery "lamače ledu". Už jsme se setkali i s počeštěním na ledolamky (příklad toho, že některé věci počeštit prostě nechceme). Hry, které by měly posunout o kousek dál hranice, potlačit ostych, prolomit ledy. Obvykle jsou založeny na předávání osobnějších informací a prvních letmých dotycích. Opět je důležité, aby se zapojili všichni. Tyto aktivity se vyznačují minimem pomůcek a jednoduchými pravidly s variabilní použitelností.


Po prolomení úvodních ledů přichází čas více prolomit intimní zónu každého účastníka, což je dalším krokem při seznamování. Jak sám název napovídá, jedná se o druh aktivit, kdy dochází k fyzickým dotykům. Dotykové hry obvykle bývají pohybově náročnější a je potřeba u nich důsledně dbát na dodržování bezpečnostních pravidel. U všech těchto her vynecháváme položku úskalí, neboť se jedná o stejné body - stanovit přesně pravidla, dbát pevně na jejich dodržování, dbát na bezpečnost - žádné kopání, kousání, přehnaná brutalita! Určitě děti informovat o pravidle "STOP", které tu má více než jindy své opodstatnění. Držte se motta, že v nejlepším se má přestat.


Pohybovky - Ani tento typ her nemůžeme v aktivitách na AK opomenout. Ba co víc, jedná se o nedílnou součást. Jak bylo v předchozích kapitolách řečeno, žáci v tomto věku jsou ještě stále dětmi, i když téměř dospělými, a přílišná zátěž fyzická či psychická může spíše uškodit než prospět. Proto i zde platí to, že aktivity by měly být pestré a zaměřené více směry. Představte si, že budete po žácích chtít hned několik týmových her po sobě. Organismus každého z nich bude v těchto hrách velmi zatěžován - fyzické vytížení, komunikace, psychická odolnost atd. Může se pak stát, že i když třída vystupuje jako dobrý kolektiv, při první týmovce tomu tak ještě je, při druhé v rámci zatížení organismu hned po několika stránkách nastanou problémy, a zakončit to další týmovkou jistě není dobrý nápad. Tyto hry jsou určené k "prokládání".


Týmovky - Významný prvek AK. Žáci společně objevují řešení problémů a situací, jsou nuceni se rozhodovat - ne jeden, ale v týmu dohromady. Učí se vzájemné kooperaci a spolupráci. Prvotním nástrojem je komunikace. Po těchto aktivitách doporučujeme zařazovat reflexi a to hlavně v případě, že se vyskytne nějaký problém. Zejména při těchto aktivitách doporučujeme přítomnost psychologa nebo metodika školní prevence.


Další kategorií jsou hry na rozvoj důvěry. S aktivitami tohoto typu se musí zacházet velmi opatrně a jejich použití dobře zvážit. Jsou to aktivity, které mají za cíl odbourání strachu a zejména, jak sám název napovídá, prohloubení důvěry mezi žáky. Tyto hry vždy zařazujeme na závěr celého pobytu. Jestliže je délka pobytu kratší než tři dny, výrazně nedoporučujeme se do těchto aktivit na AK vrhat. Proč? Pro splnění účelu her na rozvoj důvěry je podstatné, aby se žáci dobře znali, měli mezi sebou přátelské vztahy a byli zdravou skupinou. Tehdy pro ně mohou být hry na rozvoj důvěry tím dobrým zážitkem. Pamatujte na toto vždy, když budete chtít zařadit tyto hry do programu AK. Tyto aktivity by se neměly obejít bez přítomnosti psychologa nebo metodika školní prevence. Většina z těchto her se pojí s větším nebezpečím úrazu a pokud není důvěra mezi žáky rozvinuta, může dojít k vážným úrazům. Vždy dbejte na pečlivé vysvětlení pravidel!

.

Při pokročilé práci s kolektivem se objevuje pojem psychosociální hry. Název je odvozen od práce s city a pocity při těchto hrách. Jsou zaměřené na povídání si o nich, vyjednávání, obhajování vlastních pocitů a citů, rozhodování se sám za sebe. Jejich význam na AK je často nedoceněný. Vždyť každý z těchto žáků se stává celkem, po kterém se často bude vyžadovat spolupráce. To, že žákův názor je ve skupině akceptován, mu dává pocit bezpečí. Zároveň se žáci učí pojmenovávat svoje pocity, hodnotit pocity ostatních. I u těchto her si dejte záležet na načasování - žáci, kteří se neznají, budou spíše mlčet než diskutovat o tom, co se v nich odehrává. Platí u nich totéž, co u her na rozvoj důvěry - u aktivit doporučujeme přítomnost psychologa nebo školního metodika prevence

 
 
CZčesky | DEdeutsch | ENenglish
© 2006 - 2024 Special Team For Adventure In Nature | Vyrobilo Vergilio