O našich adaptačních kurzech

Proč jsou naše adaptační kurzy tak oblíbené? Zásady, program, metodika, prevence, vše popisujeme zde

Adaptační kurz je určen pro žáky a studenty, vstupující do nového kolektivu a to jak na základních školách při přestupu na II. stupeň (pokud se mění složení třídy), tak především pro první ročníky všech typů středních škol a učilišť.

Připravit dobrý adaptační kurz není vůbec jednoduché. Osm let se již naše organizace intenzivně věnuje adaptačním kurzům, každoročně je vylepšuje, každým rokem zvyšuje nároky. Zde si popíšeme základy úspěšného adaptačního kurzu, seznámíme vás podrobně s naší metodikou a na samý závěr připojíme důležité varování, na co si dát při realizaci adaptačního kurzu pozor.

Předpoklady

A protože bychom si nedovolili vás nikterak poučovat, ani si nechceme hrát na to, že víme všechno, protože sami víme, že všechny programy se dají stále vylepšovat, pojali jsme následující text velmi lidsky a neformálně:

Prostředí

Adaptační kurz nelze realizovat ve škole, nebo v prostředí škole podobném. Žáci se musí projevit v úplně jiném prostředí než je škola. Adaptační kurz má také zcela cíleně nechat vyniknout těm, kteří jsou právě ve školním světě nevýrazní. Běžně se stává, že v novém prostředí žáci zjistí, že ten od začátku roku "uťápnutej kluk", je vlastně super kamarád, který má spoustu jiných předností a žáci se tak objevují zcela jinak.

Dalo by se říci, že v novém prostředí jsou karty nově rozdány. Vnímání spolužáka tak bude daleko komplexnější, nechá vyniknout jeho mnoha jiným vlastnostem, které se ani po letech pouze ve školní lavici neprojeví. A to vše je právě dáno změnou prostředí, ve kterém se řeší nové situace. Adaptační kurz má ukázat i jiné stránky osobnosti, než ty, co jsou ukazovány ve třídě. Pokud vám tedy někdo bude tvrdit, že úspěšný adaptační kurz lze realizovat i ve školní budově, budeme mu vždy kategoricky oponovat.

Dynamika programu

Je úplně lhostejné, v jakém pořadí jsou řazeny jednotlivé aktivity? Ale kdepak. Je to podobné, jako když se připravuje náročná večeře, také není vůbec lhostejné, v jakém pořadí dáváme jednotlivé ingredience, ba naopak, je to naprosto zásadní. Dynamika programu je věda a i my se ji neustále učíme. Dynamika programu je něco, co není na první pohled vidět, ale musí zkrátka být a fungovat. Pojednání o této klíčové vlastnosti úspěšného programu by bylo na samostatnou knihu, takže, i když jsme toho moc vlastně neřekli, víte, že s tímto prvkem počítáme, a že je po nás důležitý.

Prevence

Preventivní program patří do každého adaptačního kurzu. Ale měla by to být prevence nenucená, přátelská, neautoritativní, kterou studenti apriori neodmítnou. Prevence podaná vždy někým, kdo má charisma a přehled, prevence, při které se studenti nezablokují a neuzavřou, ale naopak otevřou a rozpovídají. Preventivní program založený na důvěře, anonymitě a kvalitních, hodnotitelných výstupech.

Pedagog se pak dozví, aniž by byl kdokoliv jmenován, jaká je situce ve třídě z objektivního hlediska (např. komparace s lokálními či republikovými statistikami) nebo hlediska vícestranného subjektivního - jak z pohledu instruktora, tak z pohledu studentů. Jen malá poznámka, mnohdy se při slově prevence vybaví pouze drogy, alkohol, tabákové návykové látky, my jsme schopni ale realizovat prevenci v daleko širším spektru, např. šikana, kyberšikana, sociální exkluze.

Naši instruktoři měli možnost vidět již spoustu jiných tzv. "preventivních programů". Velmi často prezentovaných různými "odborníky" z poraden, samozvanými psychology a dalšími (pozor, tímto zdaleka neříkáme, že všichni to dělají špatně, to rozhodně ne!) nebo na cizích adaptačních kurzech. Po pár úvodních větách jsme postřehli na studentech takový ten okamžitý a dále neprolomitelný blok, když jsme v očích studentů četli jasný názor, který by se dal vyjádřit větou "no jen se vykecej". I kdyby to byl odborník nad odborníky a skutečný znalec problematiky, není to v tuto chvíli nic platné...

Výchova prožitkem

Nechystáme zde odborné pojednání o fenoménu zážitková pedagogika. Ale musíme rozhodně zmínit, že adrenalin, napětí, dobrodružství, překonání sebe sama, to je přesně to, co dává adaptačnímu kurzu ten náboj, akci, dynamiku, zážitky, vzpomínky. Všechna naše střediska mají vlastní skvělé adrenalin parky, které navíc každoročně rozšiřujeme, jak jen nám síly stačí.

Význam prožitku se však neomezuje na to, že je takovou pomyslnou čokoládou (nebo, chcete-li, kořením) adaptačního kurzu. Zážitek si absolvent kurzu pamatuje a pamatuje si ho několik let, možná i celý život. A zde pracujeme s "cíleným, záměrným otiskem" se kterým bude naždy spjato, že tento zážitek prožil dotyčný s nějakým kolektivem, pedagogem, lidmi, které blíže poznal..

Bezpečnost

Práce s vybavením, jako je zorb, paintball, vysoká lana, skok do prázdna, vysoké lezecké stěny...Organizace STAN důsledně dbá na bezpečnost těchto sportů, rezolutně odmítá amatérismus a neznalost a důrazně se distancuje od těch organizací a jejich instruktorů, kteří se svým přístupem nadřazují nad fyzikální a přírodní zákony a hazardují tak se zdravím a životy svých klientů a ohrožují tímto toto mladé a skvělé odvětví sportu, zábavy a aktivní rekreace.

I vás chceme varovat, že těch, kteří s minimálními zkušenostmi, zato však pořádným sebevědomím, vám budou nabízet tyto aktivity, je čímdál více. Bohužel, mnoho jsme jich již viděli při práci a někdy se jen ptáme, kdy se zase něco stane. Nejvíc pak pobaví, když u těchto amatérů, které jsme viděli "šmodrchat" lana na mostě, najdeme na webových stránkách veliký nápis, "Bezpečnost u nás na prvním místě". To už je nehorázná drzost, neboť se nejedná o hloupý marketing, ale o bohapustou lež, navíc dosti nebezpečnou. Omlouváme se, že jsme se u tohoto bodu poněkud rozepsali, ale tohle nás "zvedá ze židle", tak jsme si museli trochu postěžovat...

Nenápadnost a nenucenost

Adaptační kurz je realizován vlastně formou hry, preventivní bloky pak formou přátelského popovídání si o věcech závažných. Ano, tato nenápadná forma má smysl a je z pedagogického hlediska a z hlediska vštěpování určitých hodnot nejefektivnější metodou. S žáky a studenty pracujeme v přátelské atmosféře, vzájemné důvěře, férovosti a s upřímnou otevřeností.


Související odkazy:

 
 
CZčesky | DEdeutsch | ENenglish
© 2006 - 2024 Special Team For Adventure In Nature | Vyrobilo Vergilio