Programové komponenty

Z čeho se skládají firemní programy? Jaké jsou jednotlivé složky programů a jak jsou provázány?

Níže uvedený slovníček je opravdu jen miniaturním základem. ˇPokud bychom se začali rozepisovat, dostali bychom se na rozsah učebnic moderního managementu a jeho systémů a to není cílem těchto webových stránek.

Jak jste si na našem webu zřejmě všimli, snažíme se používat spíše česká slova, a příliž zde nehýřit anglikanismy, nicméně jsou situace, ve kterých je používání specifického výraziva jakoby zažitější. Proto jen malý slovníček:


Icebreakers

Ledolamky - úvodní hry na rozehřátí, navození správné atmosféry a pohodičky, překonání původního ostychu, překonání bariér, rychlé seznámení se navzájem (pro případ že se potkají např. dvě oddělení jedné firmy, která se navzájem moc neznají), nebo seznámení se klientů s instruktory. Cílem Icebreakers je jednotlivec, poznáváme jednotlivé osoby.


"Týmovky"

Týmové hry či situace k řešení, obvykle s trváním od 10-ti do 60-ti minut, mohou být jak outdoorové, tak indoorové, jsou předstupněm Keystone, velkých rozsáhlých týmových akcí. U týmovek je důležitá jak zábava, tak i přidaná hodnota. STAN používá na vybrané týmovky i specifickou aktivitu, tzv "Týmpark"

Týmovky mohou být pohybového, řešitelského či strategického charakteru. Podobně jako u ostatních aktivit, STAN doporučuje účast celému týmu, nikoho však zásadně k účasti nenutí.

Co je velmi zajímavé? Že je jen málo společností, které dokáží být právě v týmovkách velmi inovativní. Od instruktorů, se kterými jsme měli možnost spolupracovat, nebo s nimi spolupracujeme a dříve působili jinde jsme zjistitli, že téměř všichni realizují stále to samé, týmovky by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

V naší metodice školíme instruktory na několik desítek týmovek.


Keystone

Podstata, základní princip, úhelný kámen, originální název STAN pro ústřední aktivitu - takové jsou v každém programu 1 až 2, vyjímečně při delším pobytu 3. Je to jádro celého programu, od kterého se odvíjí jeho téma, ústřední příběh, prostředí, ostatní týmovky...je to specifické poslání, velká výzva pro celý tým.

Strategie, taktika, nasazení, akce, napětí, dobrodružství, rivalita, spolupráce, kompetence...to jsou slova, která prakticky vždy vystihují tento velký úkol. Tato akce se nejčastěji fotí nebo natáčí na kameru, na tento bod programu se nejčastěji vzpomíná. Tyto tzv. "keystones" jsou velmi silnou stránkou našich akcí.


Soft skills

tzv. měkké dovednosti, jako např. komunikace, asertivita, kreativita, týmová spolupráce, empatie...


Outdoor

Slovo outdoor má mimořádně módní zvuk, je to skoro něco jako zaklínací formule, ovšem její význam si každý kdo toto slovo používá k prezentaci svých programů představuje jinak.

V našem pojetí se jedná o tu část programu která se odehrává venku, v přírodním prostředí (skály, lesy, volný terén), nebo uměle vytvořeném venkovním prostředí (venkovní umělé lezecké stěny v imitaci skutečné skály, adrenalin parky, lanová centra). Využívají hlavní devizu našich středisek a sice, krásné prostředí, čistý vzduch, perfektní zázemí.

Zatím co mnohé společnosti používají slovo outdoor pro jakoukovliv venkovní aktivitu (ano, lze tak popsat i hru na schovávanou) my tento pojem používáme pro sofistikované programy, které přesně využívají všechno možností venkovního prostředí.

Instruktoři a specialisté naší organizace jsou skutečnými mistry ve využití venkovního prostředí, což se v extrémních případech projevuje realizacemi akcí typu "survive" v extríémních podmínkách pro specifickou klientelu, např. ve spolupráci se speciálni složkami Armády ČR. Jen takovou zajímavostí je, že při takovýchto náročných akcích dochází i nasazení bojových vozidel a vrtulníků.


Indoor

Aktivity, které se realizují vevnitř, v budově. Tak jako je pro outdoor potřeba mít kolem hezkou přírodu a dobré zázemí, pro indoor musí platit, že i vybavení, a prostředí má být co nejpohodovější, útulné, lahodící oku i duši...a hlavně a zcela zásadně jiné, než prostředí kanceláří, jednacích místností, zasedaček. Toto naše střediska bezesporu splňují.


Modelové situace

Zdánlivě jiné téma, ale stejná metodika řešení. Nejefektivnější způsob, jak se něčemu novému naučit, zvládnout určité techniky komunikace, asertivního jednání atd. Pokud si klient přeje, může být modelová situace natočena i na video a pak provedena podrobná analýza. Často jsou modelová situace používány u našich plug-in modulů.


Lektor - instruktor - specialista

Na webu i v katalogu opakovaně operujeme s těmito pojmy...i když je občas nevědomky zaměníme, přesto má každé z nich svůj specifický význam (někdy se jedná o více různých osob, někdy může mít jedna osoba současně více rolí, záleží na situaci a konkrétním programu). Instruktor je ten, který je stále s vámi a provází vás celým programem a tento program s vámi fakticky realizuje od začátku až do konce. Lektor je ten, který má na starosti vzdělávací část programu, nejčastěji např. plug-in moduly. Specialista je ten, kdo má na starosti realizaci adrenalinových či jiných velmi specifických komponent.


Zážitkové metodika

Zážitek si každý pamatuje. Zanechává cílený otisk. S otiskem zážitku třeba na Big swingu, či vysokolanovém centru se však otisknou i ostatní prvnky této akce. rozdíl mezi akcí, která využívá zážitkové akce a tou, která je nevyužívá je ten, že na "běžnou akci" si již nikdo z účastníků po pár měsících či letech prakticky nevzpomene, protože není proč na ni vzpomínat, protože nebyla ničím vyjímečná, bylo to jen další školení v řadě jiných.


Kooperace

Je základ dobře fungujícího týmu. Má složku verbální (slovní) a neverbální (gesta, mimika, pohyby), může být jednosměrná či obousměrná a může se dělit podle několika dalších kritérií. Uvědomění si vlastních způsobů komunikace uvnitř skupiny otvírá prostor pro lepší spolupráci.

 
 
CZčesky | DEdeutsch | ENenglish
© 2006 - 2024 Special Team For Adventure In Nature | Vyrobilo Vergilio